وبلاگیکالا

آیا استفاده از وازلین برای نگهداری چرم خوبه یا نه ؟

استفاده از وازلین

آیا استفاده از وازلین برای نگهداری چرم خوبه یا نه ؟

امروزه استفاده از وازلین برای هر چیزی که از چرم باشد (خصوصا کفش چرم ، کاپشن چرم و کیف چرم) بسیار رایج شده است. در این مقاله به بررسی استفاده از وازلین جهت نرم کردن وسایل چرم خود میپردازیم. سپس مزایا و معایب استفاده از وازلین برای کفش چرم و کیف چرم و کاپشن چرم پرداخته شده است. همانطور که می‌دانید یکی از بهترین و محبوب‌ترین جنس‌ها برای تولید کفش و کیف و کاپشن، چرم است. فرقی نمی‌کند از چه نوع چرمی برای ساخت این ها استفاده می‌شود. چنانچه از چرم سبک مانند پوست گوسفند و یا از چرم سنگین مانند پوست گاو در تولید کفش چرم یا کیف چرم یا کاپشن چرم استفاده می‌کنید، باید توجه ویژه‌ای به مراقبت و نگهداری از آن داشته باشید. با نگهداری صحیح از وسایل چرمی، می‌توان طول عمر مفید چرم را افزایش داد.

اهمیت واکس زدن کفش چرم

همه‌ی شما می‌دانید که کفش‌های چرم بسیار حساس هستند و نگهداری آن‌ها نیازمند توجه ویژه است. برخی مواقع ممکن است بعد از پوشیدن کفش چرمی چه بلند مدت و چه کوتاه مدت پای شما دچار درد شدیدی شود. این درد می‌تواند بسیار زیاد باشد تا جایی که احتمال دارد پای شما تاول بزند و دچار استخوان درد شدیدی شوید. دلیل این اتفاق این است که معمولا کفش‌های چرم تازه و نو هستند و کفشی که جدید است سفت می‌باشد. حتما این سوال به ذهنتان آمده است که چه اتفاقاتی باعث سفت و محکم شدن چرم کفش می‌شود؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که فرایند و روندی که در ساختن و فرم و شکل خاصی به چرم دادن انجام می‌شود باعث این امر می‌شود. این اتفاق همیشگی نیست و با گذشت زمان کفش‌های چرم نرم می‌شوند. نکته‌ی مثبتی که کفش‌های چرم دارند این است که این کفش‌ها بعد از نرم شدن به همان شکل و فرم باقی می‌مانند و دیگر برای پایتان مشکلی ایجاد نمی‌کنند. روش‌های بسیاری برای نرم‌تر کردن کفش‌های چرم وجود دارد که می‌توانند به طور دائمی مشکل ایجاد درد و تورم ناشی از سفت بودن کفش چرم را حل کنند. اما این راه ها کدامند؟

بهترین واکس برای چرم

در بازار واکس‌های مختلفی وجود دارد که به عنوان محصولات نرم‌کننده‌ی چرم استفاده می‌شود. برخی از این واکس‌ها مایع و به صورت کرم موجود هستند. توصیه می‌شود از این واکس‌ها برای وسایل چرمی خود (خصوصا کفش چرم) استفاده نکنید زیرا با گذشت زمان به چرم آسیب می‌رساند. برخی از واکس‌ها نیز بصورت جامد در بازار موجود هستند. علاوه بر این واکس‌ها بهترین انتخابی که می‌توانید انجام دهید استفاده از وازلین برای کاپشن و کیف و کفش چرم است.

اما چرا از وازلین استفاده کنیم. وازلین برای کفش چرم و کیف چرم و کاپشن چرمی، نوعی ماده‌ی معدنی و کرمی شبیه به ژل است. وازلین از ترکیب پارافین، واکس میکرو کریستالی و مواد معدنی به‌دست می‌آید. در صورتی که به مراقبت از اشیای چرمی خود اهمیت می‌دهید، باید در نظر داشته باشید که استفاده از وازلین یکی از بهترین روش‌هایی است که با آن می‌توان کفش چرم و کیف چرم و کاپشن چرم خود را برای مدت طولانی (و یا حتی برای همیشه) نو و تازه نگه داشت.

مزایای استفاده از وازلین برای کفش چرم و کاپشن چرم و کیف چرم

از وازلین در زمینه‌های مختلف آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود. یکی از پرکاربردترین زمینه‌هایی که از وازلین استفاده می‌شود می‌توان به بکارگیری آن به عنوان واکس برای محصولات چرمی اشاره کرد. براق کردن محصولات چرمی از ویژگی‌های برجسته‌ی وازلین است. با استفاده از وازلین می‌توان براقیت اولیه کفش‌های چرمی یا کیف های چرمی و یا حتی کاپشن چرم را به آن‌ها بازگرداند. یعنی دوباره آن‌ها را مثل روز اول نو و درخشان کرد. همچنین استفاده از وازلین موجب می‌شود تا گرد و غبار روی سطح کیف و کاپشن و خصوصا کفش چرم ننشیند. وازلین با نرم کردن بافت چرم مانع از ترک ترک شدن چرم با گذشت زمان می‌شود پس در صورتی که در نظر دارید کفش‌های چرم  یا کاپشن چرم یا حتی کیف چرم خود را نرم نگه دارید وازلین بهترین گزینه است. علاوه بر تمام این موارد، وازلین از خط افتادن روی کفش نیز جلوگیری می‌کند.

وازلین همانند یک واکس عالی عمل کرده و کفش و کیف و کاپشن چرم را بصورت صحیح و سالم نگه می‌دارد. تفاوتی که وازلین با سایر واکس‌ها دارد این است که وازلین ارزان قیمت است. وازلین در مقایسه با واکس‌های مایع، اسپری و کرم دارای تاثیر بهتری در چرم است. این مورد در تمامی انواع چرم‌ها و در تمامی انواع اجناس (مثل کیف، کاپشن، کفش و انواع اکسسوری و …) صادق است. توصیه می‌شود از وازلینی‌ برای کفش و کیف و کاپشن چرم خود استفاده کنید که دارای بو و عطر دلنشینی هستند.

معایب استفاده از وازلین در کفش چرمی و کاپشن و کیف چرم

جالب است بدانید در صورتی که از وازلین به عنوان واکس برای کفش و کیف و کاپشن چرم خود استفاده کنید بهترین کار را انجام داده‌اید. استفاده از وازلین برای کفش چرم نه‌تنها به بهتر شدن چرم کمک می‌کند بلکه هیچ معایبی ندارد. پس با خیال راحت از وازلین برای کفش چرم خود استفاده کنید. این امر در مورد کاپشن چرم و کیف چرم نیز صدق می‌کند. وازلین هیچ ضرری برای محصولات چرمی ندارد و با اطمینان می‌توان از آن استفاده کرد.

جالب است بدانید که اگر بجای وازلین از واکس های موجود در بازار استفاده می‌کنید، یک واکس را برای تمام اشیای چرمی خود نباید به کار ببرید. ساده تر آن که یک واکس هم برای کیف چرم، هم برای کفش چرم و هم برای کاپشن چرم نباید استفاده شود. هر کدام واکس مخصوص به خود را دارند. اما در مورد وازلین این گونه نیست. وازلین را می‌توان برای تمامی وسایل چرمی استفاده کرد.

 

مطالب مرتبط

3 thoughts on “آیا استفاده از وازلین برای نگهداری چرم خوبه یا نه ؟

  1. نسیم گفت:

    سوالم اینه که بعد استفاده از وازلین روی کیف چرمی، آیا بعدش با دستمال باید پاکش کنیم؟ چون جذبش نمیشه، و چند ساعت بمونه بعد پاکش کنیم

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام
      باید بعد از چند دقیقه مالش روی چرم با دستمال از روی چرم برداشته بشه

      1. مدیر سایت گفت:

        وازلین ممکن است مقاومت کششی چرم را خراب کند. نیاز به تکرار مداوم برای استفاده دارد و ممکن است موجب از بین رفتن شکل یا فرم چرم شود. وازلین بهترین حالت را به چرم نمی دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *